Mina hästar - Starcake

Starcake var den första fjordhästen jag köpte. Hon är ett sto, och kallas ibland för Star, men oftast uttalar jag hela hennes namn, eftersom det passar så bra ihop med mitt eget namn, Suncake.
Min första reaktion när jag såg henne där i försäljningshyddan hos kallterna i Dinodalen var att jag blev överförtjust i hennes färg! Jag tycker oftast om när hästraser ser naturliga och typiska ut, och Starcake har verkligen den färg jag främst ser framför mig när jag tänker mig en fjordhäst. Modellen är också riktigt fin, jag älskar fjordhästarnas form, så Starcake var ett givet köp. Detta var mitt i utforskandet av Dinodalen, och än så länge hade jag ju bara en häst att rida på där inne i det kyliga klimatet, nordsvensken Northqueen, så med Starcake hade jag en pålle att byta av Queen med, vilket uppskattades.
 
Våran första bild tillsammans!
 
Starcake är en tävlingsinriktad liten häst. Hon är snabb, fokuserad, och hoppar väldigt duktigt. Hon är inte så förtjust i att hoppa banor i ett ridhus, utan hon föredrar att ridas i all sorts terräng, och hoppar gladeligen allt ifrån vatten och stockar till murar och staket, bara hon har en chans att vinna! Jag upptäckte tidigt i utbildningen av Star att hon var mycket snabbare än min dåvarande tävlingshäst, araben Spiran. Så Spiran blev härmed pensionerad som tävlingshäst efter en lång tids troget arbete som tävlingshäst. Nu skulle jag istället vinna allt med Star! Och så blev det.
 
 
Jag levlade färdigt Starcake snabbt som sjutton, och hon slog många personliga rekord på banorna redan i level 12-13. Sen började vi tävla i championat, där vi vann allt som gick att vinna, och jag kunde inte sluta förundras över hur sjukt snabb hon var. Många andra spelare upptäckte också att fjordhästen gick riktigt fort, och de blev snabbt omtalade som spelets dåvarande snabbaste häst. Ett självklart val av häst i tävlingssammanhang!
 
Starcake på terränglektion med klubben.
 
 
Jag kan inte säga det nog många gånger, Starcake är en otroligt vacker häst. Inte graciös, inte majestätisk, liksom inte vacker på det sättet! Hon är mer... fin, snyggt gjord, proportionerlig och har väldigt behagliga färger och charmiga rörelser. Framförallt älskar jag den snabbaste galoppen, det ser verkligen ut att gå så fort som det gör. Hon är som bygd för att springa fort! Jag hade nog ridit på henne minst lika mycket även om hon inte hade sin medfödda snabbhet, men att hon springer fort gör ju inte saken sämre. En tid låg hon som ensam häst bakom alla mina personliga rekord på banorna runt om i Jorvik. x)
 
 
Jag rider henne ofta än idag, men under den här perioden, när vi tävlade som mest, så var jag som fastklistrad på hennes rygg. Hon har dragit in väldigt mycket vinstpengar åt mig genom försäljning av rosetter i de championat som vi vunnit.
 
 
Star har alltid lyst som en stjärna för mig, både vid ridning och i hemstallet. En riktig stjärna.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0