Mina hästar - Miniflame

Miniflame är en söt liten valack av rasen jorvikisk ponny som är köpt på Jarlassons gård på Paddockön, Skördebygden. Han kallas för Flamman.
 
 
Flamman är en ponny jag föll pladask för när jag såg honom för första gången. Han stod där i försäljningsstallet och gav mig en sån där blick som bara en busig ponny kan ge. En blick som lyste av iver, och som till hälften doldes under den rufsiga manen. Åh vad han är fin! Tycker han har så vackra färger - svart man, färgskiftningar över hela kroppen i alla tänkbara nyanser av brunt och svart, och så den vita, mjuka mulen. Så himla, himla söt!
 
 
Flamman kan vara ganska vild att rida. Han är ivrig, tävlingslysten och otroligt busig, på gränsen till slarvig ibland. Han är ju på väg att bli till åren nu och har utbildats och ridit mycket och under lång tid, så han är väl medveten om hur en liten ponny helst SKA uppföra sig. Men vissa dagar tycks han helt ha glömt alla timmar vi nött fyrkantsspår, hörnpasseringar och korrekta galoppfattningar. Han gör precis som han själv vill, närhelst han vill, det lilla busfröet.
 
 
 Ur mitt bloggarkiv. Typiskt Flamman-beteende.
 
 
Flamman är bångstyrig i stallet och nafsar gärna i alla fingrar han kommer åt. Svansen piskar ilsket och öronen stryks bakåt för minsta lilla. Men så plötsligt, som om han själv tröttnat på att tjura, så står han bara där och tittar istället lugnt på mig, och ger mig blickar precis lika den jag först mötte hos honom strax innan han blev min. De mörka små ögonen under pannluggen, ett tillgivet frustande följt av en mörk gnäggning långt nerifrån magen. Då smälter jag på nytt och påminns om hur mycket jag faktiskt tycker om det här lilla ponnyskrället. Han må vara otroligt envis och svår att övertala, både på marken och i ridningen. Men trots sin korsgalopp, sina bakåtstrukna öron och alla förfärliga små bocksprång, så har han ett gott hjärta och mitt stall skulle bli oerhört tomt utan honom.
 
 
Trots sitt envisa ponnyhumör är Flamman dock mycket duktig i tävlingar där något står på spel. Ponnychampionat, ponnyloppet, ponnymästerskap - han uppför sig oftast i alla fall, och har faktiskt vunnit championatet ett flertal gånger.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0